HET AAN EN AF KOPPELEN VAN DE ERIBA De diverse modellen zijn, naar grootte en gewichtsklasse, uitgerust
met verschillende koppelingssystemen.
Het aan- en afkoppelen wordt u met behulp van een neuswiel een stuk
makkelijker gemaakt.
Let u erop dat het binnenste van de koppeling niet vuil en de
bewegende delen van de koppeling gesmeerd zijn.
Aankoppelen : Door de druk van de kogel wordt de kogelschaal in
sluitstelling naar voren gedrukt. De gebogen veer maakt het mogelijk dat
de handgreep over de kogelschijf beweegt en vergrendelt deze. De
handgreep wordt met de hand zo ver naar beneden gedrukt totdat de extra
beveiligingsknop uitspringt.
Afkoppelen : Voor het afkoppelen drukt u met de duim de
drukknop in, u drukt de handgreep naar voren en trekt de koppeling naar
boven.
De breekkabel : Mag niet als lus om de kogelhals van de trekhaak
gelegd worden.
Terugrijden : Bij de Puck is de koppeling uitgerust met een ftf as en
heeft geen terugrij automaat. Bij terugrijden moet hier de
terugrijvergrendeling ingezet worden.
De vergrendeling naar binnen drukken en zo ver naar voren schuiven
dat de neus tegen de aanslag komt
BIJ IEDERE RIT
Voor iedere rit controleren of juist aangekoppeld is.
Nu de breekkabel aan de auto bevestigen. Het neuswiel helemaal
optrekken.
Het wiel moet iets naar rechts staan. De zeven-polige stekker wordt met
het stopcontact aan de auto verbonden en met het deksel tegen uitvallen
gezekerd.
De verbindingskabel moet zoveel ruimte hebben dat ook scherpe bochten
gemaakt kunnen worden, mag echter niet over de weg kunnen slepen.
Voor de rit overtuigt u zich ervan dat alle hoeksteunen opgedraaid
zijn, en dat alle ramen en het hefdak gesloten zijn.
Ook worden de wielbouten nagetrokken en regelmatig gecontroleerd.
HET NEERZETTEN VAN DE CARAVAN ONDERWEG
Bent u onderweg en u last een pauze in, draai dan alle 4 de
hoeksteunen uit als u zich in de caravan zal begeven, en geef het
chassis ondersteuning. U zult begrijpen dat wanneer u de caravan geladen
hebt, en hierbij het gewicht van de gebruikers komt, er sprake is van
een overbelading. Hierop is het chassis niet berekend en daarom moet u
het chassis ondersteunen.
HET NEERZETTEN VAN DE CARAVAN OP PLAATS VAN BESTEMMING
Hiertoe dient het neuswiel als hulp gebruikt te worden.
Staat de caravan voorover dan dienen de achterste steunen uitgedraaid
te worden.
Caravan aan de voorzijde omhoog brengen met het neuswiel, dan de
voorste steunen uitdraaien.
Tot aan waterpasstelling regelen met de hoeksteunen, hierna het
neuswiel ontlasten.
De hoeksteunen moeten regelmatig nagesteld worden. Kleine stukjes
hout zijn als ondergrond aan te bevelen.

WIEL WISSELEN
Bij diverse modellen bevindt zich aan het chassis in de buurt van het
wiel een vierkante buis een kriksteun. In of onder deze buis kan een
autokrik geplaatst worden. Bij modellen zonder kriksteun wordt de krik
onder het chassis geplaatst onder de as. In geen geval direct onder de
houten vloer.
De 4 hoeksteunen dienen niet om de caravan op te krikken en een wiel
te vervangen.
De bijgeleverde hoeksteun draai sleutel mag nooit gebruikt worden
voor het vast draaien van de wielbouten, deze is hier niet op berekend.
Gebruik een auto wiel sleutel.
LADEN VAN DE CARAVAN
Het verschil tussen het afleveringsgewicht en het toelaatbaar totaalgewicht
is het laadvermogen.
U dient de caravan zodanig te laden dat de dissel ongeveer 40-50 kg
naar beneden gedrukt wordt. Zware stukken moeten in de buurt van de as
liggen en op de laagste punten gelegd worden en een gewichtscentrum in
het midden van de caravan vormen.
Nooit alles voorin de caravan laden maar ook nooit alles achterin
leggen. Gewicht verdelen.

FOUT GOED
HET VENTILEREN VAN DE CARAVAN
Dit is zo belangrijk dat wij hiervoor graag u aandacht vragen.
Ramen en deuren als van rubberafdichtingen voorzien. Als deze dicht
zijn zijn er nauwelijks sleuven waardoor frisse lucht binnen kan komen
U wilt echter een aangename en zuurstofrijke atmosfeer hebben. Het is u
ongetwijfeld bekend dat zowel de bewoners zelf als een brandend
gaskooktoestel zuurstof aan de ruimte onttrekken.
En daarom moet u ventileren, en wel bij alle weersomstandigheden, of
het nu zomer of winter is.
Zorg ervoor dat u een regelmatige lucht toe en aanvoer hebt.
Deze luchtcirculatie voorkomt eveneens condens watervorming.
Dus ,altijd dakluik open, schuifventilatoren open en zelfs het meest
aangename leefklimaat regelen.
WERKING VAN DE HEFDAKEN
Heffen : vergrendelingen losdraaien of lostrekken en naar boven
drukken.
Sluiten : hefdak naar benden trekken en vergrendelen.
Om het sluiten van grotere hefdaken(triton, troll) te verlichten, dan
eerst de voorste helft en dan de achterste helft gelijkmatig naar
beneden getrokken worden.
De gasveren mogen echter geen geweld worden aangedaan.
WERKING VAN DE RAMEN
Openen : vergrendeling in het midden losdraaien. Raamuitzetters aan
beide zijden van het raam losmaken. Nu het raam in het midden aan de
vergrendelknop omhoog drukken tot u de gewenste stand hebt bereikt. U
hoort dit aan het klikken van de raamuitzetters.
Sluiten : om het raam te sluiten drukt u het raam in het midden licht
omhoog zover dat u de ontgrendeling dmv een klik in de raamuitzetters
hoort. Nu kunt u het raam volledig sluiten door aan de vergrendelknop te
trekken.
WERKING VAN HET DEURSLOT
Openen : de sleutel in het slot steken en naar
rechts draaien tot aan de stop (b). De deur kan nu geopent worden door aan
het handvat te trekken.
Sluiten : doe de deur dicht. De sleutel naar
links draaien tot aan de stop (a). De sleutel kan uit het slot genomen
worden als hij weer in de begin positie staat.

DE TAFELBEVESTIGING
De tafel is in een schuifrail opgehangen. Wilt u de tafel verschuiven
dan moet deze een weinig opgetild worden. Door de tafel schuin naar boven
te drukken kunt u hem uit de rail heffen. Op dezelfde wijze wordt hij ook
weer opgehangen.
De tafelpoot kan weg geklapt worden of afgenomen worden. Bij het
wegklappen dient u beide buizen aan de bovenzijde iets samen te drukken
waarna u hem naar voren drukt totdat hij in een vergrendeling grijpt.
Let u erop dat de tafelpoot altijd uitstaat als u de tafel in de rail
haakt.
HET OMBOUWEN NAAR BED
Bij de kleine dinettes in de typen familia, triton, troll, wordt de
tafel als ondersteuning voor de banken gebruikt om hierna als bed te
kunnen dienen. Hiervoor is een losse bedsteunstok geleverd die in de
uitsparing in de beddenkast gelegd dient te worden.
Hierop de tafel gelegd, de banken er over en u verkrijgt een
aanééngesloten bed.
Bij alle modellen, behalve puck,hier moeten de 2 bijgeleverde houten
stokken dwars in de uitsparingen van de beddenkasten gelegd worden,
beide banken nu naar het midden trekken en de rugkussens aansluiten(op
de kopse kant van de bank rechts in de rijrichting werd een uitzetbare
klep gemonteerd waardoor dit bed verlengd kan worden),wordt de achterste
tafel niet als ondersteuning gebruikt omdat de banken steunpoten hebben.
DE GASINSTALLATIE
De geinstalleerde apparaten zijn geschikt voor zowel propaangas als
voor butaangas, u kunt beide gassen afwisselend gebruiken.
De gasdrukregelaar alsmede alle gemonteerde gasapparaten hebben een
bedrijfsdruk van 500 mm ws.
Bij het niet gebruiken van het kooktoestel of andere gasapparaten
dient de hoofdkraan gesloten te zijn. Zijn er meerdere gastoestellen aan
boord dan is er voor elk apparaat een aparte gaskraan die bij niet
gebruik gesloten moet zijn. Bij het gebruik van een gastoestel moeten de
deur en het hefdak geopend worden. Het kooktoestel mag niet als
verwarmingskachel gebruikt worden.
IN GEBRUIK NEMEN VAN HET KOOKTOESTEL
Nadat de kraan op de gasfles is opengedraaid en de kraan in de
leiding is opengedraaid, draait u de gasregelknop open nu drukt u de
knop in en ontsteekt u de gasvlam met een lucifer. De gasregelknop dient
u nog enkele seconden ingedrukt te houden totdat de thermokoppeling de
gastoevoer zelf openhoudt. Bij het eventueel uitwaaien van de vlam sluit
de thermokoppeling zelf de gastoevoer af. Voor de andere gasapparaten
werd een aparte handleiding bijgelegd.
DE WATERVOORZIENING
Handpomp : de waterkan tot 3/4 met water vullen. Nu lucht op het
water pompen totdat u een lichte tegenstand van de pomp voelt. Wanneer u
nu de kraan opent zal er zolang water stromen totdat de opgepompte lucht
verdwenen is. Nooit lucht op het water laten staan aangezien hierdoor
lekkage kan ontstaan.

Elektrische pomp : de elektrische pomp mag nooit droog draaien maw
niet draaien zonder water. De elektrische pomp wordt aangedreven door 2
blokbatterijen van ieder 6 volt. De werking is afhankelijk van het
gebruik.
DE ELEKTRISCHE INSTALLATIE
Bij alle Eriba modellen is de verlichting geschikt voor 220 volt
wisselstroom en 12 volt gelijkstroom.
De 12 volt stroomvoorziening
gebeurt via de 7-polige stekker van de accu van de auto.
De 220 volt
stroomvoorziening, de aansluiting verloopt over een 3-aderige met rubber
omwonden leiding met een doorsnede van 3 x 2,5 mm2 met stekkers volgens
din49462 in de bedkast geinstalleerd en zijn met een aardleiding
aan het chassis verbonden.
De installatie is door een 2-polige
zekeringsautomaat gezekerd.
De omschakeling van net- naar accugebruik geschiedt automatisch in de
omvormer. Alle leidingen voor de stroomvoorziening zijn in de caravan
in kabelgoten of beschermd in de meubels verlegd. Geen kabels in de
wanden of vloer.
*omvormer van 12volt naar 220volt

*220 volt wisselstroom

*7-polige
stekker
 |
L |
= |
linker richtingaanwijzer |
54G |
= |
binnenverlichting--constante stroom |
31 |
= |
massa |
R |
= |
rechter richtingaanwijzer |
58R |
= |
rechter achterlicht + voorlicht en
nummerplaatverlichting |
54 |
= |
remlichten |
58L |
= |
linker achterlicht + voorlicht |
|
HET SCHOON MAKEN VAN DE CARAVAN
* schoon maken buitenzijde : met veel water zo dikwijls mogelijk
wassen. Teervlekken en dode insekten moeten zo gauw mogelijk verwijdert
worden. Vermijd dat u krassen op de lak krijgt,dus niet met een harde
borstel of andere harde middelen op de lak komen. Het is aan te bevelen
de lak (het polyester dak) van tijd tot tijd met een goede autowas te
behandelen.
*acrylglas ramen : deze vragen een zorgvuldige en zachte
behandeling. Nooit droog afwrijven. Alleen met schone spons en zachte doek
nat afwassen, zoveel mogelijk water gebruiken.
*schoonmaken interieur : hiervoor de in het huishouden
gewoonlijke onderhouds reinigings middelen gebruiken.
*afwasbak : reinigt u de afwasbak nooit met een schuurmiddel. Alles
vermijden waardoor er krassen kunnen ontstaan. Er bestaan goede
reinigings middelen die niet krassen.
*meubels : naar behoefte met een wollen doek vochtig afnemen. U kunt
de meubels met meubelwas behandelen.
*kussens : indien nodig met droogschuim reinigen.
*vloer : schoon maken met vochtige doek. Vloerbekleding schoon maken
met de stofzuiger.
KLEINE STORINGEN...................
*Koppeling gaat niet over de kogel : vergrendelingsknop niet
ingedrukt, kogel opmeten, deze mag niet groter zijn dan 50 mm
doorsnede. De binnenste delen van de koppeling zijn vuil en funktioneren
niet naar behoren. Goed schoonmaken en beslist goed smeren.
*Caravan laat zich niet afkoppelen : oorzaak is onronde
kogel. Oplossing is caravan en auto in dezelfde richting brengen, nu
afkoppelen.(onronde kogel vervangen)
*Kogel van de trekhaak : deze kogel mag hoogstens 50 mm doorsnede
zijn en moet minstens 49,5 mm doorsnede - din74058- zijn. Is de doorsnede
van de kogel minder dan 48,8 mm dan moet hij vervangen worden. De kogel
mag niet onrond zijn.
*Caravan remt slecht : remrichting niet afgesteld. Remkabels eventueel
geknikt. Oplooprem niet gesmeerd, remschoenen versleten.
*Caravan remt naar één zijde : wielremmen ongelijkmatig
afgesleten. Een remkabel gebroken of geknikt. Remtrommels afnemen en
wielremmen controleren.
*Caravan remt schokkend : de trekstang wordt te ver
ingeschoven. Wielremmen afstellen. Oploopremschokbreker controleren,
wellicht stuk
*Caravan remt ongewild en reeds bij gas terugnemen : wielremmen
afstellen. Laat de trekstang zich reeds met de hand zonder weerstand heen
en weer bewegen dan moet de oploopremschokbreker onderzocht worden en
eventueel vervangen worden.
*Verlichting werkt niet naar behoren : bv een richtingsaanwijzer
werkt niet. Mogelijke oorzaak is gloeilamp is doorgebrand (lamphuis
afnemen, gloeilamp vervangen, op voltage en wattage letten).Het kontact
van de 7-palige steker en stekerdoos is geoxideert of vuil (schoonmaken,
afschuren).Kortsluiting door water in steker of stekkerdoos (openen en
laten drogen).Kabelonderbreking ( eerst bij de 7-polige steker zoeken,
stekerhuis losschroeven, indien nodig opnieuw aansluiten).Geen 220 volt
wisselstroom (zekeringen achter het 220 volt buitenstopcontact
doorgeslagen).
*Defect aan de gas installatie : kenmerk is gaslucht, hoog
gasverbruik. Oplossing is direct de installatie buitengebruik stellen,
kraan op gasfles dichtdraaien, ramen en deuren openen. Dan repareren.
*Defect aan kooktoestel : thermokoppeling werkt niet, vlam blijft na
het loslaten van de regelknop niet branden (nazien of de luchtinlaat te
ver naar voren staat en of dit het volledig indrukken van de regelknop
verhindert. In geval de inlaat met de hand verder naar achter drukken
totdat de knop zonder weerstand gedraaid dan worden).Vlam gaat uit op de
kleinste stand (nazien of de thermokoppelingen juist staan. Het
voelerelement mag niet hoger dan 5 mm boven de brander staan. Dit element
mag niet verder dan 3 mm van de brander verwijderd zijn)
*Defect aan de koelkast of verwarmingskachel : de klanten dienst van
deze apparaten raadplegen
*Defect aan de watervoorziening : eventueel lek vaststellen. Nazien of
er knikken in de slang zitten. De blokbatterijen zijn leeg. De waterpomp
is aan vervanging toe.
*Hefdak gaat zwaar : hefdakscharenbeslag, of bij draaidakluiken, vet
op de bewegende delen aanbrengen. Gasdrukveer stuk.
BIJ PROBLEMEN IVM REPARATIES VAN KAPOTTE ONDERDELEN OF VRAGEN OVER U
ERIBA AARZEL NIET OM CONTACT OP TE NEMEN MET ONS VIA CONTACT OP DEZE
WEBSITE |